Aansprakelijkheidsregels behoren optimaal een gedragssturende werking te hebben. CMR bevat twee zorgvuldigheidsnormen die een dergelijke gedragssturing zouden kunnen bewerkstelligen : enerzijds de overmachtsstandaard in artikel 17, 2. in fine, die de vervoerder slechts kan inroepen bij onvoorzienbare en onvermijdbare omstandigheden ; wat van de …
Het toezicht op de verzekeringssector krijgt de afgelopen jaren zowel op Europees, als op nationaal vlak meer aandacht. De omvangrijke Europese wetgevende operatie hieromtrent werd reeds opgestart in 2004, maar kende een belangrijke aanpassing in de nasleep van de financiële crisis …
januari 13, 2017 ·Wouter Verheyen - Carmen Polderman
Wanneer de eigenaar van een gezonken schip zijn aansprakelijkheid beperkt conform artikel 18 van de wet van 11 april 1989 houdende goedkeuring en uitvoering van diverse internationale akten inzake zeevaart ("Wrakkenwet"), kan de overheid de eigenaar niet meer verplichten om zelf en op eigen kosten over te gaan tot berging van het wrak.
Wanneer een cognossement uitgegeven is, kan enkel de houder van het cognossement de zeevervoerder aanspreken wegens verlies of beschadiging van de lading. Door de uitgifte van het cognossement kan de bevrachter deze vordering niet langer op grond van de bevrachtingsovereenkomst instellen.
Het CMR-verdrag regelt alle aspecten in de aansprakelijkheidsverhouding tussen partijen ingevolge de beschadiging, het verlies of de vertraging van de vervoerde lading ; eveneens zowel voor wat betreft de aansprakelijkheid voor materiële als immateriële gevolgschade.
De hoofdvervoerder werd belast met het transport van goederen van België naar Spanje. Bij aflevering bleken een aantal paletten te ontbreken. Tussen de afzender en de hoofdvervoerder werd de verjaring bereikt op 21 juli 2012. De dagvaarding op hoofdeis werd slechts uitgebracht op 21 september 2012, maar door de hoofdvervoerder werd geen …