Article

Actualiteit : Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 16/01/2017, 2014/AR/241, R.D.C.-T.B.H., 2017/3, p. 329

Hof van beroep Antwerpen (4de k.)16 januari 2017

Zaak: 2013/AR/171
VERVOER
Tussenpersonen bij vervoer - Goederenbehandelaar - Stuwadoorsovereenkomst - Liner cargo - Congestie - Afwijkende overeenkomst


TRANSPORT
Intermédiaires de transport - Manutentionnaire - Contrat de manutention - Liner cargo - Congestion - Modification du contrat


Het stuwadoorscontract tussen partijen betreft “liner cargo”, niet cargo in het algemeen. Liner cargo betekent niet elke lading die de rederij aanvoert, maar alleen de lading die in opdracht van, en met facturatie aan, de rederij wordt gelost. Lading die weliswaar door schepen van de rederij wordt aangevoerd, maar die gelost wordt in opdracht en voor rekening van derden (“free out” cargo) valt hier niet onder.

Omwille van congestie kon de lading niet gelost worden in Antwerpen en diende het schip uit te wijken naar een andere haven. Tussen partijen werd echter overeengekomen dat een bepaald deel van de lading (de partij coils en de deklading) toch gelost zouden worden. Deze afspraak is, gelet op de omstandigheden en de communicatie tussen partijen, een bijzondere overeenkomst, in afwijking van de stuwadoorsovereenkomst. Door, eenmaal het schip in Antwerpen lag, toch de lossing van de volledige lading te eisen, heeft de rederij deze bijzondere overeenkomst niet nageleefd. De vertraging en de schade die hierdoor is ontstaan, is te wijten aan het eigen handelen van de rederij, en kan niet verhaald worden op de stuwadoor.