Article

ESMA guidelines on commodity derivatives inside information, 30 september 2016, R.D.C.-T.B.H., 2017/3, p. 325

ESMA guidelines on commodity derivatives inside information, 30 september 2016

Deze richtsnoeren van de Europese Autoriteit voor effecten en markten (hierna “ESMA”) kaderen in de definiëring van het begrip “voorwetenschap” inzake grondstoffenderivaten onder de toepassing van verordening (EU) nr. 596/2014 [1] (hierna “MAR”). Op grond van artikel 7, 1., b) MAR maakt informatie inzake grondstofderivaten voorwetenschap uit indien ze, onder andere, naar redelijke verwachtingen openbaar wordt gemaakt of verplicht openbaar moet worden gemaakt overeenkomstig Europese of nationale wettelijke of reglementaire bepalingen, marktvoorschriften, contracten, praktijken of gebruiken op de betrokken grondstoffenderivatenmarkten of spotmarkten.

Artikel 7, 5. MAR machtigde de ESMA om richtsnoeren op te stellen voor de vaststelling van een niet-uitputtende lijst van informatie waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht of vereist is dat die openbaar wordt gemaakt.

Deze richtsnoeren geven voorbeelden van informatie die (mogelijk) als voorwetenschap is te beschouwen inzake:

    • informatie die rechtstreeks betrekking heeft op grondstofderivaten (bv. informatie inzake geaggregeerde posities die exploitanten van een handelsplatform bij wege van een wekelijks rapport openbaar moeten maken o.g.v. art. 58, 1., a) van Richtlijn 2014/65/EU [2]);
    • informatie die onrechtstreeks betrekking heeft op grondstofderivaten (bv. informatie waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat ze openbaar zal worden gemaakt door publieke instellingen van binnen of buiten de EU - zoals de Europese Centrale Bank); en
    • informatie die rechtstreeks betrekking heeft op gerelateerde spotcontracten voor grondstoffen (bv. informatie die openbaar moet worden gemaakt op grond van verordening (EU) nr. 1227/2011 [3] (“REMIT”)).

    De informatie vermeld in de richtsnoeren is niet automatisch als voorwetenschap te beschouwen, net zoals informatie die niet in de richtsnoeren is vermeld voorwetenschap kan uitmaken. Of informatie als voorwetenschap is te beschouwen moet geval per geval beoordeeld worden a.d.h.v. de criteria opgenomen in artikel 7, 1. MAR. Ook is te noteren dat de richtsnoeren geen bijkomende openbaarmakingsverplichtingen opleggen.

    De richtsnoeren zijn van toepassing op de bevoegde autoriteiten, financiële tussenpersonen, exploitanten van handelsplatformen en personen die beroepsmatig transacties in grondstofderivaten voorbereiden en uitvoeren. Ze treden in werking 2 maanden na de publicatie van hun vertaling in alle officiële talen van de Europese Unie. Zo de nationale bevoegde autoriteit binnen deze periode de ESMA niet op gemotiveerde wijze heeft ingelicht van haar voornemen de richtsnoeren niet toe te passen, moeten de bevoegde autoriteiten en de bovenvermelde marktdeelnemers alle inspanningen leveren om de richtsnoeren na te leven.

    FINANCIEEL RECHT
    Financiële markten - Marktmisbruik
    DROIT FINANCIER
    Marchés financiers - Abus de marché
    [1] Verordening (EU) nr. 594/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (verordening marktmisbruik) en houdende intrekking van richtl. nr. 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad en richtl. nrs. 2003/124, 2003/125/EG en 2004/72/EG van de Commissie (Pb.L. 12 juni 2014, afl. 173, 1).
    [2] Richtl. nr. 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van richtl. nr. 2002/92/EG en richtl. nr. 2011/61/EU (Pb.L. 12 juni 2014, al. 173, 349).
    [3] Verord. (EU) nr. 1227/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie (Pb.L. 8 december 2011, afl. 326, 1).