Article

Actualité : Hof van beroep Antwerpen (4de k.), 05/09/2016, R.D.C.-T.B.H., 2016/9, p. 875

Hof van beroep Antwerpen (4de k.)5 september 2016

Zaak: 2014/AR/1329
SCHIP EN SCHEEPVAART
Binnenvaart - Beschadiging boegschroef - Aansprakelijkheid beheerder waterweg - Bewijslast


NAVIRE ET NAVIGATION
Navigation intérieure - Endommagement du propulseur d'étrave - Responsabilité du gardien de la voie navigable - Charge de la preuve


Bij een manoeuvre ter hoogte van kaai 255 draait er een tros in de boegschroef van het mts. Louis, met schade tot gevolg. Het gebrek in de waterweg, en daarmee de aansprakelijkheid van de beheerder van de waterweg, wordt voldoende aangetoond door het feit dat onmiddellijk de havenautoriteiten werden verwittigd, waarna de dokmeester een dienstverslag opmaakte over de feiten. De locatie van de feiten is bovendien gekend als een plaats waar zich drijfvuil ophoopt. Het incident heeft zich ook slechts voorgedaan na lossing, dus toen het schip hoger in het water lag en de boegschroef zich dichter bij de oppervlakte en het drijfvuil bevond. Ten slotte is een schroefblokkering een onmiddellijk intredend feit, niet een toestand die zich gedurende langere tijd ontwikkelt.