Article

– Gedelegeerde verordening nr. 382/2014 van de Europese Commissie van 30 november 2015 tot aanvulling van richtlijn nr. 2003/71/EG van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen voor de goedkeuring en publicatie van het prospectus en verspreiding van reclame en tot wijziging van verordening (EG) nr. 809/2004, R.D.C.-T.B.H., 2016/3, p. 316

Gedelegeerde verordening nr. 382/2014 van de Europese Commissie van 30 november 2015 tot aanvulling van richtlijn nr. 2003/71/EG van het Europees Parlement en de Raad met technische reguleringsnormen voor de goedkeuring en publicatie van het prospectus en verspreiding van reclame en tot wijziging van verordening (EG) nr. 809/2004 [1]

Op 30 november 2015 heeft de Europese Commissie bovendien een gedelegeerde verordening aangenomen betreffende het goedkeurings- en publicatieproces van het prospectus en de verspreiding van reclame. Een groot deel van de ingevoerde regels worden in de praktijk reeds toegepast wanneer een prospectus ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de FSMA. Onder meer de volgende punten verdienen te worden vermeld:

    • Informatie opgenomen bij kruisverwijzing: bij de indiening van een prospectus zal ook de informatie die in het prospectus is opgenomen bij kruisverwijzing moeten worden overgemaakt aan de FSMA. Bovendien moet de elektronische versie van het prospectus hyperlinks bevatten voor zulke kruisverwijzingen.
    • Dislaimers: de toegang tot het prospectus dat in elektronische vorm ter beschikking wordt gesteld op de website van de uitgevende instelling of van een financiële tussenpersoon mag niet worden onderworpen aan de volgende voorwaarden: het betalen van een vergoeding, het doorlopen van een registratieproces of het aanvaarden van disclaimers die de wettelijke aansprakelijkheid beperken. Het blijft wel toegelaten - en dit wordt zelfs uitdrukkelijk opgelegd - om beleggers disclaimers te laten aanvaarden inzake het grondgebied waarop het betrokken aanbod wordt gedaan.
    • Reclame: indien reclame wordt verspreid voor een openbaar aanbod of toelating tot notering en nadien een aanvulling bij het prospectus moet worden gepubliceerd ten gevolge van een wezenlijk nieuw element of materiële fout of onvolledigheid, dan moet ook een gewijzigde reclame worden verspreid indien hierdoor de eerdere reclame onjuist of misleidend is geworden. Informatie die wordt verspreid (als reclame of voor andere doeleinden) mag niet in tegenspraak zijn met de inhoud van het prospectus. Bovendien mag de verspreide informatie geen materieel onevenwichtig beeld geven van de informatie die in het prospectus is opgenomen.
    FINANCIEEL RECHT
    Openbare uitgifte - Prospectus - Reclame - Toezicht
    DROIT FINANCIER
    Emission publique - Prospectus - Publicité - Surveillance
    [1] http://ec.europa.eu/finance/securities/docs/prospectus/151130-delegated-regulation_en.pdf.