Article

– FSMA-circulaire inzake de geldende regels voor de reclame bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten, 27 oktober 2015, R.D.C.-T.B.H., 2016/3, p. 313-314

FSMA-circulaire inzake de geldende regels voor de reclame bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten, 27 oktober 2015 [1]

Deze circulaire strekt ertoe de regels die van toepassing zijn op de reclame en andere documenten en berichten die worden verspreid bij de beroepsmatige commercialisering van financiële producten (inclusief commercialisering van door de betrokken entiteit zelf uitgegeven financiële producten) bij niet-professionele cliënten op het Belgische grondgebied nader toe te lichten. Deze circulaire is er gekomen naar aanleiding van de uitvaardiging van het koninklijk besluit van 25 april 2014 betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten [2], zoals gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 juni 2015 [3]. Dit KB legt voor spaarproducten, beleggingsproducten en andere verzekeringsproducten informatieverplichtingen op m.b.t. de te verstrekken informatiefiche en reclame. De circulaire betreft voornamelijk de bepalingen inzake reclame. De circulaire vervangt de oude circulaires en mededelingen van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) met betrekking tot deze materie.

In de circulaire worden duiding en aanbevelingen gegeven inzake (1) het algemene toepassingsgebied ratione materiae, ratione personae en ratione loci van het koninklijk besluit m.i.v. de uitsluitingen, (2) de begrippen “reclame” en “andere documenten en berichten” waarop het KB van toepassing is, (3) de vereisten waaraan de reclame, en andere documenten en berichten die bij de commercialisering van financiële producten door de aan het KB onderworpen personen bij niet-professionele cliënten worden verspreid, moeten voldoen volgens het KB (o.a. op het vlak van het niet-misleidende karakter, de minimuminhoud, de vermelding van historische en toekomstige resultaten, vermeldingen inzake beloning, rating en vergelijkingen), (4) het toezicht op de reclame door de FSMA, (5) de regels voor gezamenlijke aanbiedingen, en (6) de rol van de “compliance”-functie.

Aan de circulaire is bovendien een bijlage gehecht waarin een aantal bepalingen die specifiek gelden voor reclame en andere documenten en berichten die verspreid worden bij de commercialisering van rechten van deelneming in instellingen voor collectieve belegging (“ICB's”) worden besproken. Het betreft o.a. (1) de toegelaten en op te nemen vermeldingen in geval van herstructureringen van ICB's, (2) de vereisten inzake vermelding van rendementscijfers in geval van een “master-feeder”-relatie, (3) de op te nemen vermeldingen bij verwijzingen in de reclame naar een investerings- of desinvesteringsplan, (4) de in de fondsencommentaar op te nemen of aangewezen vermeldingen, en (5) de bijkomende regels die van toepassing zijn op reclame en andere berichten en documenten die betrekking hebben op een openbaar aanbod van rechten van deelneming in een ICB.

FINANCIEEL RECHT
Financiële markten - Marktregels
DROIT FINANCIER
Marchés financiers - Règles des marchés
[1] www.fsma.be/~/media/Files/fsmafiles/circ/nl/2015/fsma_2015_16.ashx.
[2] BS 12 juni 2010, p. 44.471.
[3] Koninklijk besluit van 2 juni 2015 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 april 2014 betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten (BS 10 juni 2015, p. 33.925).