Article

Actualité : Raad voor de Mededinging, 30/07/2012, R.D.C.-T.B.H., 2012/9, p. 946-947

Raad voor de Mededinging 30 juli 2012

Tondeur Diffusion SA / Presstalis SARL

Beslissing: 2012-C/C-03
Zaak: CONC-P/K-03/0006
MEDEDINGING
Belgisch mededingingsrecht - Restrictieve mededingingspraktijken - Korting met getrouwheidseffect


CONCURRENCE
Droit belge de la concurrence - Pratiques restrictives - Rabais fidélisant


Presstalis is een Franse onderneming die instaat voor de export van Franse tijdschriften naar de Belgische, Zwitserse en Canadese markt. Uitgevers kregen een korting indien ze hun volledige export voor deze drie markten aan Presstalis toevertrouwden. Tondeur Diffusion, een Belgische distributeur van tijdschriften, diende in 2003 klacht in tegen dit kortingensysteem bij de Raad voor de Mededinging. De Raad besloot de zaak te onderzoeken nadat eerdere onderzoeken door de Franse mededingingsautoriteit en de Europese Commissie werden stopgezet op procedurele gronden.

De Raad stelt om te beginnen dat Presstalis een machtspositie heeft op de markt voor de export van Franse tijdschriften die per nummer worden verkocht. De Raad betrekt echter ook de stroomafwaartse markt in zijn analyse, namelijk de Belgische markt voor de verkoop van tijdschriften die per nummer worden verkocht. Het aangevochten kortingensysteem maakt volgens de Raad een misbruik van machtspositie uit omwille van het getrouwheidseffect dat ervan uitgaat. De aangeboden kortingen zorgen namelijk voor een verregaande klantenbinding en maken het zo gevoelig moeilijker om te concurreren op de onderzochte markten. De economische argumenten aangebracht door Presstalis ter rechtvaardiging van het kortingensysteem worden door de Raad verworpen.

De Raad legt ook een boete op van 245.530 EUR. Bij de bepaling van dit bedrag werd rekening gehouden met de lange duur van het onderzoek en met het feit dat Presstalis het aangevochten kortingensysteem reeds in 2004 heeft stopgezet.