1. De Regels van Den Haag werden vastgelegd in de Conventie van Brussel van 25 augustus 1924. Deze werden later uitgebreid met de Regels van Visby. Dit verdrag en de daarop aansluitende protocollen werden opgenomen in artikel 91 van de Zeewet. Hierin werd een evenwicht bereikt tussen de belangen van het schip enerzijds en van de lading …
Procesrechtelijke aspecten zijn in het maritiem recht van bijzonder belang. De eiser dient niet enkel te beschikken over hoedanigheid en belang in procesrechtelijke zin, maar moet ook vorderingsgerechtigd zijn. De recente rechtspraak oordeelt bijna unaniem dat enkel de cognossementhouder vorderingsgerechtigd is …
Het K.B. dd. 7 mei 2002 is niet van toepassing op aanspraken die voor de inwerkingtreding ervan werden vastgelegd. … Voor de toepassing van het koninklijk besluit van 18 maart 1991 tot vaststelling van de voorwaarden inzake de toegang tot het beroep van ondernemer van nationaal en internationaal goederenvervoer over de weg, wordt onder de …
Tijdens het schutten blijft een schip haken onder de stootrand van een sluisdeur, die door gebrekkig onderhoud uitstak uit het vlak. De stootrand werd hierdoor beschadigd, waarna het Vlaamse Gewest een vordering in schadevergoeding instelde tegen de schipper. Artikel 91, b van het Algemeen Scheepvaartreglement, dat bepaalt dat het verboden is …
Artikel 31.1 CMR laat de partijen bij de vervoerovereenkomst toe om een gerecht van hun keuze aan te wijzen. Dergelijk bevoegdheidsbeding sluit echter de bevoegdheid van de door het verdrag zelf aangewezen rechtbanken niet uit, maar creëert enkel een bijkomende bevoegde rechtbank …
Les factures par lesquelles le commettant facture au transporteur le dommage subi par les marchandises au cours du transport, constituent une réclamation écrite suspendant la prescription au sens de l'article 32.2 Convention CMR, vu qu'elles font apparaître la volonté indubitable des donneurs d'ordre d'être indemnisés par le …