Article

Actualité : Auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit, 22/09/2015, R.D.C.-T.B.H., 2016/1, p. 108-109

Auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit 22 september 2015

Stanleybet Belgium NV / Stanley International Betting Ltd en Sagevas SA / World Football Association SPRL / Samenwerkende Nevenmaatschappij Belgische PMU SCRL / Nationale Loterij NV

Beslissing: BMA-2015-P/K-27-AUD
Zaken: MEDE-P/K-13/0012 en CONC-P/K-13/0013
MEDEDINGING
Belgisch mededingingsrecht - Machtspositie - Misbruik


CONCURRENCE
Droit belge de la concurrence - Position dominante - Abus


In een transactiebeslissing van 22 september 2015 veroordeelt de Belgische Mededingingsautoriteit (“BMA”) de Nationale Loterij tot de betaling van een boete van 1,19 miljoen euro. De Nationale Loterij had contactgegevens die zij had verworven in het kader van haar wettelijk monopolie (de organisatie van openbare loterijen) gebruikt om de lancering van een nieuw product voor sportweddenschappen, Scooore!, aan te kondigen.

Voor de lancering van Scooore! had de Nationale Loterij een e-mail verstuurd naar personen die waren opgenomen in een databank met gegevens die de Nationale Loterij had verworven in het kader van haar wettelijk monopolie voor de organisatie van openbare loterijen. Die databank bevat o.a. de naam, het telefoonnummer, het e-mailadres, het bankrekeningnummer en bepaalde gegevens over de speelgewoonten en ingezette bedragen van die personen. De BMA oordeelt dat die gegevens niet werden verworven op basis van een competition on the merits, en door de concurrenten van de Nationale Loterij niet tegen redelijke financiële voorwaarden en binnen een redelijke termijn konden worden gereproduceerd. De aanwending van dergelijke gegevens voor de lancering van een product op een markt waarop de Nationale Loterij niet dominant is (de markt van organisatie van sportweddenschappen), maakt volgens de BMA een misbruik uit van haar machtspositie.

Daarnaast veroordeelt de BMA de Nationale Loterij omdat zij bij bepaalde verdelers van haar loterijproducten maandelijkse omzetcijfers en informatie met betrekking tot commissies van concurrerende aanbieders van sportweddenschappen had opgevraagd. De BMA oordeelt dat de Nationale Loterij hierdoor commercieel gevoelige informatie had opgevraagd en ontvangen, en dat dit de onzekerheid verminderd heeft omtrent het gedrag van haar concurrenten. Een dominante onderneming moet op zelfstandige wijze haar marktstrategie bepalen.

De opgelegde boete van 1,19 miljoen euro is relatief laag in het licht van de omzet van de Nationale Loterij. Dat komt in eerste instantie doordat het misbruik maar voor een beperkte periode werd vastgesteld en dat tijdens die periode de Nationale Loterij een beperkte omzet boekte voor de betrokken activiteit. Aangezien het daarenboven een transactiebeslissing betreft, kreeg de Nationale Loterij een vermindering van de boete van 10 %. Daarnaast heeft de Nationale Loterij kunnen genieten van verzachtende omstandigheden, aangezien zij volledige medewerking heeft verleend aan het onderzoek en het mededingingsbeperkend effect niet bewezen werd.