België is partij bij het verdrag betreffende de beperking van aansprakelijkheid inzake zeevorderingen (LLMC) van 19 november 1976. Dit verdrag voorziet de mogelijkheid om aansprakelijkheid voor zeevorderingen te beperken tot een bepaald bedrag, berekend volgens een schijvenmethode op basis van het bruto tonnage van het schip. Het protocol van 2 mei 1996, in België goedgekeurd bij wet van 10 september 2009, heeft de oorspronkelijke limieten verhoogd, en bovendien een bijzondere wijzigingsprocedure ingevoerd (art. 8 protocol). De LLMC-limieten kunnen thans bij meerderheidsbeslissing in het IMO Legal Committee gewijzigd worden, en worden dan automatisch van kracht voor alle verdragsstaten, tenzij alsnog binnen de 18 maanden minstens een vierde van de verdragsstaten de wijziging verwerpen. Het IMO Legal Committee heeft in 2012 beslist om de limieten opnieuw te verhogen (resolutie LEG.5(99) van 19 april 2012). Deze nieuwe limieten zijn, gelet op de termijnen voorzien in artikel 8 protocol, in werking getreden op 8 juni 2015.
De nieuwe limieten bedragen:
VERVOER
Vervoer over zee - Aansprakelijkheid van de zeevervoerder - Beperking van aansprakelijkheid - LLMC - Verhoging limieten
|
TRANSPORT
Transport maritime - Responsabilité du transporteur maritime - Limitation de responsabilité - L.L.M.C. - Limites modifiées
|
|||
Protocol 1996 | Aanpassing 2012 | |||
dood of persoonlijk letsel | andere vorderingen | dood of persoonlijk letsel | andere vorderingen | |
tot 2.000 ton | 2.000.000 | 1.000.000 | 3.020.000 | 1.510.000 |
2.001 - 30.000 | 800 | 400 | 1.208 | 604 |
30.001 - 70.000 | 600 | 300 | 906 | 453 |
boven 70.000 | 400 | 200 | 604 | 302 |