Article

Actualité : Antwerpen (4de k.), 29/04/2013, R.D.C.-T.B.H., 2015/3, p. 294

Antwerpen (4de k.)29 april 2013

Zaak: 2011/AR/2444
VERVOER
Vervoer over zee - Algemeen - Haagse Regels - Artikel 91 zeewet (Haags-Visbysche Regels) - Toepasselijkheid
Vervoer over zee - Aansprakelijkheid van de zeevervoerder - Beperking van aansprakelijkheid - Bedrag - Haagse Regels


TRANSPORT Transport maritime - Généralités - Règles de La Haye - Article 91 de la loi maritime - Application
Transport maritime - Responsabilité du transporteur maritime - Limitation de responsabilité - Montant - Règles de La Haye

België is nog steeds partij bij de zgn. “Haagse Regels” (officieel het verdrag van 25 augustus 1924 tot eenmaking van bepaalde regels met betrekking tot cognossementen), de voorloper van de Haags-Visbysche Regels. Wanneer een zeevervoer beheerst wordt door het Belgisch recht en aan de toepassingsvoorwaarden van artikel 91 zeewet / de Haags-Visbysche Regels niet voldaan is, maar wel voldaan is aan de toepassingsvoorwaarden van de Haagse Regels, dan is dit laatste verdrag dwingend van toepassing.

De Haagse Regels voorzien dat de aansprakelijkheid van de zeevervoerder beperkt is tot 100 Pond Sterling (art. 4.5), en dat dit bedrag als goudwaarde op te vatten is (art. 9). De Belgische wetgever heeft echter, zoals toegelaten door het verdrag, dit bedrag omgerekend naar 17.500 BEF, thans 433,81 EUR. Dit is in België het relevante bedrag; de vraag naar de (huidige) goudwaarde van 100 Pond Sterling stelt zich niet.