Article

Actualité : Raad voor de Mededinging, 31/08/2012, R.D.C.-T.B.H., 2012/9, p. 947

Raad voor de Mededinging 31 augustus 2012

Swissport Handling SA / Flightcare SL en Flightcare Belgium NV

Beslissing: 2012-C/C-21
Zaak: MEDE-C/C-12/0011
MEDEDINGING
Belgisch mededingingsrecht - Concentraties - Duopolie - Voorwaarden en verplichtingen


CONCURRENCE
Droit belge de la concurrence - Concentrations - Duopole - Conditions et charges


Deze zaak betreft de overname van Flightcare door Swiss­port Handling. Beide ondernemingen zijn actief als grondhandelaar voor cargo op de luchthaven van Brussel-Nationaal. Flightcare levert zowel 'airside' (op de tarmac) als 'landside' (voorbij de tarmac) grondafhandelingsdiensten; Swissport Handling leverde voor de overname enkel 'landside' grondafhandelingsdiensten. Na de overname zou Swissport Handling een zeer groot marktaandeel verkrijgen op de markt voor de 'airside' grondafhandelingsdiensten voor cargo, die zich stroomafwaarts bevindt t.a.v. de markt voor de 'landside' grondafhandelingsdiensten voor cargo. Hierdoor zou het risico ontstaan dat de grote marktmacht op de eerste markt zou worden gebruikt om de concurrentie op de tweede markt te beperken, bijvoorbeeld door het aanbieden van kortingen aan klanten die op beide markten diensten afnemen van Swissport Handling. Dit risico wordt nog versterkt doordat de 'airside' cargomarkt in Brussel-Nationaal via een licentiesysteem aan slechts twee ondernemingen is voorbehouden.

Om aan deze mededingingsrechtelijke bezwaren tegemoet te komen heeft Swissport Handling twee verbintenissen aangeboden. Ten eerste verbindt het zich ertoe om, na de concentratie, haar afnemers niet te verplichten om zowel 'landside' als 'airside' diensten bij haar af te nemen en om geen prijskorting te geven om de enkele reden dat klanten bij haar beide diensten afnemen. Ten tweede verbindt Swissport Handling zich ertoe, voor zichzelf en voor de ondernemingen die tot haar groep behoren, om ten hoogste één van de twee door de overheid verleende licenties voor grondafhandeling van 'airside' cargodiensten te verwerven. Deze verbintenissen gelden zolang er voor airside cargodiensten een duopolistische marktstructuur is met gevaar voor mededingingsbeperking. De Raad besluit om de concentratie toelaatbaar te verklaren op voorwaarde dat de net genoemde verbintenissen (die de Raad verbindend verklaart) worden nageleefd.