Article

Actualité : Rechtbank van koophandel Antwerpen (5de kamer), 31/05/2012, R.D.C.-T.B.H., 2012/7, p. 732

Rechtbank van koophandel Antwerpen (5de kamer)31 mei 2012

Zaak: AR A/09/07244 (ms. 'Free Impala')
VERVOER
Vervoer over zee - Cognossement - Algemeen - Partij aan wie de goederen werden afgeleverd - Hoedanigheid van cognossementhouder kan niet meer betwist worden - Vervoer over zee - Aansprakelijkheid van de zeevervoerder - Algemeen - Free In and Out (FIO) clausule - In principe een louter kostenbeding - Kan onder omstandigheden een risicobeding zijn


TRANSPORT
Transport maritime - Connaissement - Généralités - Partie à laquelle les marchandises sont livrées - La qualité du détenteur du connaissement ne peut être contestée - Transport maritime - Responsabilité du transporteur maritime - Généralités - Clause Free In and Out (FIO) - Constitue en principe une simple clause relative aux frais - Peut en certaines circonstances constituer une clause relative à la charge des risques


Wanneer de zeevervoerder de goederen heeft afgeleverd aan een bepaalde partij, kan hij in het kader van de latere procedure niet meer betwisten dat deze partij de houder van het cognossement was. Indien deze partij niet de rechtmatige cognossementhouder was, had de zeevervoerder ook de goederen niet mogen afleveren aan deze partij.

Een 'Free In and Out' (FIO)-clausule is in principe een louter kostenbeding, dat geen invloed heeft op de aansprakelijkheid van de zeevervoerder voor belading en lossing. Een dergelijke clausule kan echter toch een aansprakelijkheidsregeling inhouden wanneer de partijen die uitdrukkelijk zo bepaald hebben, of wanneer de lossing werd uitgevoerd door een stuwadoor die door de ontvanger zelf werd aangesteld. Het is immers moeilijk aanvaardbaar dat de zeevervoerder aansprakelijk zou zijn voor de lossing, terwijl hij geen contractuele band heeft met en geen contractuele vordering heeft tegen de stuwadoor die de lossing uitvoert.