Rechtbank van koophandel Antwerpen (5de kamer)31 mei 2012
Zaak: AR A/09/07244 (ms. 'Free Impala') |
Wanneer de zeevervoerder de goederen heeft afgeleverd aan een bepaalde partij, kan hij in het kader van de latere procedure niet meer betwisten dat deze partij de houder van het cognossement was. Indien deze partij niet de rechtmatige cognossementhouder was, had de zeevervoerder ook de goederen niet mogen afleveren aan deze partij.
Een 'Free In and Out' (FIO)-clausule is in principe een louter kostenbeding, dat geen invloed heeft op de aansprakelijkheid van de zeevervoerder voor belading en lossing. Een dergelijke clausule kan echter toch een aansprakelijkheidsregeling inhouden wanneer de partijen die uitdrukkelijk zo bepaald hebben, of wanneer de lossing werd uitgevoerd door een stuwadoor die door de ontvanger zelf werd aangesteld. Het is immers moeilijk aanvaardbaar dat de zeevervoerder aansprakelijk zou zijn voor de lossing, terwijl hij geen contractuele band heeft met en geen contractuele vordering heeft tegen de stuwadoor die de lossing uitvoert.