ACTUALITEIT

ACTUALITEIT
ACTUALITES

Rechtspraak/Jurisprudence

EUROPEES HOF VOOR DE RECHTEN
VAN DE MENS
11 DECEMBER 2003

RECLAMECAMPAGNE

Misleidende reclame — Stakingsbevel — Europees Ver-
drag voor de Rechten van de mens (EVRM) — Vrijheid
van meningsuiting

Zet.: C.L. Rozakis (president), E. Levits, S. Botouchavrova,
A. Kovler, V. Zagrebelsky, E. Steiner et K. Hajiyev
(rechters)

Zaak 39069/97, “Krone Verlag GmbH & Co KG (nr. 3)
tegen Qostenrijk”!

1.  Op 11 december 2003 heeft het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens Oostenrijk andermaal veroordeeld
wegens miskenning van artikel 10 van het EVRM, dat de
vrijheid van meningsuiting beschermt. De Oostenrijkse
Staat had nu al wel een behoorlijk aantal veroordelingen
voor schendingen van de uitingsvrijheid opgelopen, maar
opmerkelijk aan de voorliggende zaak is toch dat dit al de
derde keer is dat de verzoekende partij in telkens nieuwe
affaires in Straatsburg gelijk haalt.

2.  Defeiten in deze zaak waren de volgende. Krone Verlag
is eigenaar van de krant Neue Kronenzeitung, een populair op
entertainment gericht dagblad. In december 1994 voerde de
lokale Salzburgse editie van de krant een reclamecampagne
waarin de prijs van een maandabonnement vergeleken werd
met die van een maandabonnement voor een andere Salz-
burgse krant, de Salzburger Nachrichten, die een “kwaliteits-
krant” is. Op basis van die vergelijking kwam de Neue Kro-
nenzeitung tot het besluit dat zij “de beste” lokale krant was,
hetgeen zij in haar advertenties uiteraard benadrukte.

3.  De Salzburger Nachrichten startte hierop een proce-
dure, waarin de staking van de advertentiecampagne

I Raadpleegbaar, alleen in het Engels, op

http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc2doc2/HEJUD/200312/krone%20-
%2039069jv.f1¢%2011122003e.doc.

LARCIER

gevraagd werd, op grond van de wetgeving op de handels-
praktijken. Zowel in eerste aanleg als in graad van beroep
werd de eigenaar en de uitgever van de Neue Kronenzeitung
het verbod opgelegd om een reclamecampagne te voeren op
basis van een vergelijking van de kostprijs van beide kran-
ten, zonder aan te geven dat er ook een verschil bestaat in de
selectie van onderwerpen die aan bod komen in beide kran-
ten en de manier waarop zij de berichtgeving verzorgen.

4.  Krone Verlag beschouwde dit publicatieverbod als een
schending van het recht op vrije meningsuiting en diende, na
uitputting van de interne rechtsmiddelen, een verzoekschrift
in bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens
(EHRM). Het EHRM diende zich dus uit te spreken over de
vraag of artikel 10 van het EVRM geschonden werd.

5.  Beperkingen aan de vrijheid van meningsuiting zijn
onder het EVRM toegelaten als ze een wettelijke basis heb-
ben, opgelegd worden ter bescherming van een door artikel
10, § 2 EVRM vermeld doel en als ze noodzakelijk zijn in
een democratische samenleving.

Aangaande de wettelijke basis, stelde er zich geen enkel pro-
bleem: de beperking was immers gesteund op de wet op de
handelspraktijken die misleidende reclame verbiedt.

Ook voor wat het doel van de beperking betreft, zag het
EHRM geen graten in de beperking, aangezien deze werd
opgelegd ter “bescherming van de reputatie en de rechten
van anderen”.

De noodzakelijkheidstoets speelde aldus eens te meer de
hoofdrol in de beoordeling van het EHRM.

6. Het hof begon zijn beoordeling van de proportio-
naliteit van de beperkende maatregel met de impliciete vast-
stelling dat de vrijheid van meningsuiting weliswaar ook
geldt voor commercial speech, maar dat bij de beoordeling
van de beperkingen aan de vrijheid van meningsuiting in de
sfeer van de oneerlijke concurrentie, de nationale overheden
over een ruime beoordelingsvrijheid beschikken.

Het hof stelde vervolgens vast dat advertenties een bron van
informatie zijn voor het publiek, maar dat zij in bepaalde
gevallen aan banden kunnen worden gelegd met name om
onjuiste, misleidende of concurrentievervalsende reclame te
voorkomen. In bepaalde omstandigheden, zo oordeelde het

T.B.H. 2004/4 — APRIL 2004 411




ACTUALITES

hof, mag men zelfs objectieve en waarheidsgetrouwe adver-
tenties beperken met het oog op de bescherming van de rech-
ten van anderen.

7.  Invoorliggend geval merkte het hof evenwel op dat de
Oostenrijkse rechtbanken hun beslissingen op tegenstrijdige
wijze motiveren. Ze oordeelden immers dat de prijsvergelij-
king misleidend was omdat de ene krant een populair dag-
blad was terwijl de andere krant een “kwaliteitskrant” was,
maar tegelijk statueerden ze dat beide kranten concurrenten
op dezelfde markt zijn en zich op dezelfde lezers richten. Het
hof zag in deze uitgangspunten een inconsistentie.

Verder meende het hof dat de impact van het verbod dispro-
portioneel was ten aanzien van de beschermenswaardige
doelen. Immers, conform het stakingsbevel mocht Neue
Kronenzeitung zijn campagne voortzetten, mits vermelding
van de verschillen tussen beide kranten in de wijze van
berichtgeving. Het hof achtte een dergelijke voorwaarde in
de praktijk bijna onmogelijk realiseerbaar en wees er verder
op dat Krone Verlag een financiéle straf dreigde opgelegd te
krijgen indien deze voorwaarde niet werd nageleefd.

Vandaar dat het hof besloot dat de door de Oostenrijkse
hoven en rechtbanken opgelegde beperking in strijd was met
artikel 10 EVRM.

8.  Ditarrest roept een aantal vragen op. Men kan zich met
name afvragen of de argumentatie van de Oostenrijkse rech-
ters wel zo inconsistent was als het hof het laat voorkomen.
Bovendien rijst de vraag of het hof niet al te makkelijk voor-
bijgaat aan het feit dat het stakingsbevel zowel de rechten
van de consumenten als die van de Salzburger Nachrichten
beschermde. Ten slotte kan men betwijfelen of het voorge-
stelde stakingsbevel, dat de reclamecampagne niet verbood
maar een bijkomende informatieplicht oplegde, zodanig dis-
proportioneel was dat het het EVRM inderdaad schond.

Wat er ook van zij, deze beslissing van het EHRM toont nog
maar eens aan hoe het EVRM steeds verder binnendringt in
de louter economische sfeer.

Koen Lemmens
Gastprofessor VUB
Advocaat Brussel

412 R.D.C. 2004/4 — AVRIL 2004

COUR EUROPEENNE
DES DROITS DE L’HOMME
11 pECEMBRE 2003

CAMPAGNE PUBLICITAIRE

Publicité trompeuse — Ordonnance de cessation — Con-
vention européenne des droits de ’homme (CEDH) —
Liberté d’expression

Siég.: C.L. Rozakis (président), E.Levits, S.
Botouchavrova, A. Kovler, V. Zagrebelsky, E. Steiner et K.
Hajiyev (juges)

Affaire 39069/97, “Krone Verlag GmbH & Co KG (n° 3)
contre Autriche’”

1. Le 11 décembre 2003, la Cour européenne des droits
de ’homme a condamné une fois de plus I’ Autriche pour
violation de 1’article 10 de la CEDH, qui protége la liberté
d’expression. L’Etat autrichien a déja encouru un certain
nombre de condamnations pour violation de la liberté
d’expression mais ce qui est étonnant dans 1’affaire com-
mentée ici, ¢’est que c’est déja la troisiéme fois que la partie
demanderesse obtient gain de cause a Strasbourg, et ce cha-
que fois dans de nouvelles affaires.

2.  Les faits de I’espece étaient les suivants. Krone Verlag
est propriétaire du journal Neue Kronenzeitung, un quotidien
populaire de divertissement. En décembre 1994, 1’édition
locale salzbourgeoise du journal avait entamé une campagne
publicitaire dans laquelle le prix d’un abonnement mensuel
était comparé a celui d’un abonnement mensuel a un autre
journal salzbourgeois, le Salzburger Nachrichten, qui est un
“journal de qualité”. Sur base de cette comparaison, le Neue
Kronenzeitung arrivait a la conclusion qu’il était “le
meilleur” journal local, point sur lequel il insistait bien slr
dans ses publicités.

3.  Le Salzburger Nachrichten entama une procédure dans
laquelle il demandait la cessation de la campagne publici-
taire sur base de la 1égislation sur les pratiques du commerce.
Tant en premiére instance qu’en degré d’appel, le proprié-
taire et I’éditeur du Neue Kronenzeitung se sont vus interdire
de procéder a une campagne publicitaire sur base d’une com-
paraison du prix des deux journaux sans mentionner égale-
ment qu’il existait une différence dans la sélection des sujets
qui étaient abordés dans les deux journaux et la maniére dont
I’information était traitée.

2 Peut étre consulté, en anglais uniquement, sur

http://hudoc.echr.coe.int/Hudoc2doc2/HEJUD/200312/krone%20-
%2039069jv.f1¢%2011122003e.doc.

LARCIER



